marianweijters.reismee.nl

Mijn eerste werkweek

Aller eerst, heel erg bedankt voor al jullie leuke en lieve reacties. Leuk dat jullie mijn reis een beetje mee willen volgen!

Maandag:

Maandag moest ik er dan echt aan geloven, mijn eerste werkdag als een au pair. Ik moet zeggen dat ik de avond ervoor al wat gezonde spanning voelde. Ik wist natuurlijk niet hoe het zou gaan en hoe hij op mij zou reageren. Maandag moest ik om 6.15 uur wakker zijn, net zoals de rest van de week t/m vrijdag. Als ik wakker ben moet ik wachten tot Ollie wakker wordt. Dit was pas rond 7.30 uur, dus ik was al even wakker. Mijn host mom was tegelijk met mij in zijn kamer, dus hij wilde nog niks van mij weten. We hebben zijn luier verschoont en zijn naar beneden gegaan voor zijn ontbijt. Ik heb zijn ontbijt gemaakt en gegeven. Zolang zijn moeder of vader in de buurt was, was het goed maar zodra ze uit beeld waren begon hij te huilen, omdat hij wist dat ze nog in huis waren. Daarna zijn we gaan aankleden en heb ik de vaatwasser uitgeruimd. Op maandag brengt zijn vader de dag met hem door tot 16.00 uur. In die tussentijd ben ik lekker vrij. Ik ben toen een plaatsje genaamd Bondi Junction gaan ontdekken. Het is ongeveer een kwartier lopen van huis. Met mijn beenspieren zal het wel goed zitten over zes maanden, ik moet overal naartoe lopen en dan soms nog heuvel op ook. Dus een goede work-out J. Om 16.00 uur was ik dus weer thuis, want dan moet ik weer voor hem zorgen. Ik was even bang dat hij zou blijven huilen toen Daniel weg ging, maar met een beetje afleiding was het na een paar minuten al weer goed en was hij weer net zo vrolijk als altijd. Om 17.30 uur krijgt hij zijn avondeten en daarna gaat hij lekker in bad. Daarna was Daniel (host dad) alweer thuis dus hebben we samen nog even gespeeld. Om 19.00 uur krijgt hij zijn melk. Rond 19.30 en 20.00 uur gaat hij nadat hij zijn tanden heeft gepoetst en een boek heeft gelezen naar bed. We hebben toen avondeten op, ik heb daarna nog even alles netjes opgeruimd en de vaatwasser ingeruimd en ben toen naar boven gegaan om even lekker te douchen en daarna nog even lekker met het thuisfront te appen.

Dinsdag

Dinsdag was mijn eerste hele dag met hem alleen. Dat vond ik natuurlijk ook wel even spannend, maar het is echt heel goed gegaan. De ochtenden lopen dan nog een beetje moeizaam omdat hij weet dat zijn ouders dan nog thuis zijn en dan bij hun wil zijn. Dus als ik dan bijv. zijn luier moet verschonen is het nog een uitdaging. Maar zodra ze weg zijn is het echt meteen weer goed na een paar minuten. Echt zo fijn. We zijn naar de bied geweest in de ochtend, want het regende. De eerste tien minuten wilde hij niet uit zijn buggy komen dus dat was even een uitdaging. Hij begon toen mama te roepen en te huilen. Ik heb toen maar wat boeken gepakt en die aan hem laten zien en toen was hij alweer stil. Maar nog steeds wilde hij niet uit de buggy. Uiteindelijk na een paar boeken, vroeg ik aan hem of hij mij kon laten zien welke hij nog meer wilde lezen en toen begon hij te wijzen. Ik vroeg aan hem of hij hem voor mij kon pakken. En toen was hij genoeg afgeleid om uit de buggy te komen. We hebben nog wat boekjes bekeken en zijn toen weer terug gegaan naar huis. Het regende zo hard, dat ik echt helemaal nat thuis kwam en ik kon alles uitwringen. Echt niet normaal. Heel de straten stonden letterlijk blank. Gelukkig was Ollie droog door de regenhoes voor zijn buggy. Thuis nog even gespeeld en toen was het alweer tijd voor lunch. Ze eten hier twee keer per dag warm, dus ik vind het nog wel lastig wat ik hem moet geven. Na de lunch konden we nog even spelen. Hij vindt het geweldig om een toren te bouwen, om te tekenen met krijtjes en om dingen te verstoppen en vervolgens aan hem te vragen waar het gebleven is. Ook verstoppertje spelen zelf vind hij leuk. Hij verstopt zich dan achter het gordijn en wacht dan tot ik vraag waar Ollie is gebleven. Echt heel schattig. Ook danst hij op muziek. En als je dan vraagt of hij kan dansen met zijn voeten springt hij op en neer. Hij is echt zo schattig haha. Verder is hij al heel slim en weet de eerste letter van zijn naam al. Ook kent hij de kleur blauw. Hij houdt alles in de gaten. Ik zij tegen hem dat ik iets niet kon vinden en hij wees precies naar waar het lag. Zo grappig. Maar goed, om 12.30 uur ging hij naar bed. Toen had ik even lekker twee uurtjes voor mezelf om even te lunchen en te ontspannen. Dat is wel heel fijn. Als hij uit bed komt krijgt hij nog een snack. “afternoon tea” noemen ze dat hier. Weer even spelen daarna en daarna weer avondeten, in bad doen wat hij trouwens geweldig vind. Ik heb nog nooit een kindje van 1,5 jaar gezien die begint te lachen als hij water in zijn ogen en gezicht krijgt. Hij gooit het ook zelf over hem heen. Ik was helemaal verbaasd. Hun gaven hem zijn melk en brachten hem naar bed. Daarna kon ik eten en elke avond moet ik dus ook de vaatwasser inruimen, de vuilnisbakken legen en de keuken en kamer netjes achterlaten. Ik ben dan rond 20.45 uur klaar en dan heb ik weer tijd voor mezelf. Ik ben gaan douchen en in bed nog even een serie gekeken. En dat was alweer de eerste werkdag. Het ging best snel.

Woensdag:

Vandaag ook weer een hele dag gewerkt. Dezelfde routine als op dinsdag. Ik was ook weer naar de bieb geweest, want het regende alweer. Maar er zou een “rhyme time” zijn. Er worden dan door een vrouw van de bied allerlei liedjes gezongen. We moesten even wachten maar hij vond het geweldig. Hij was heel geconcentreerd aan het luisteren en aan het einde van het liedje begon hij telkens te klappen. Echt heel grappig. Ik moest er meteen aan geloven want normaal werk ik dan tot hun thuis komen en dan doen hun zijn melk en bed routine. Maar vandaag moesten ze allebei tot laat werken, dus vroegen ze of ik hem ook naar bed kon brengen en alvast zelf ook mocht gaan eten daarna. Dus het was een lang dagje. Maar het is allemaal weer heel goed gegaan vandaag.

Voordat ik hier was zeiden ze allemaal tegen mij dat hij altijd vrolijk is en een heel makkelijk mannetje is. Maar ik had zoiets van dat moet ik eerst nog maar eens zien als ik er ben. Dat zeggen ze allemaal. Maar het is echt zo! Dat maakt het werk ook zoveel leuker en makkelijker voor mij. Ik heb echt veel geluk! Hij heeft de hele dag niet gehuild, ook niet toen ik hem naar bed bracht in plaats van een van zijn ouders.

Ooh ja, en deze week kreeg ik het geweldige nieuws dat we een spinnen en kakkerlakken plaag hebben in de voortuin door het weer. Maar dat was geen big deal, voor hun dan tenminste. Even spuiten en het zal wel weer goed zijn. Ik kon alleen maar denken, blijf er koel onder Marian, ik ben helemaal niet bang. Nou dat ging al snel mis, want toen ik het vuilnis weg ging gooien kwam er een grote kakkerlak achter de container naar boven. Ik schrok me helemaal wezenloos. Daniel zei heel koeltjes tegen me, ‘ach dat is nog maar een kleintje’. Ik dacht dat ik flauw zou vallen. Maar ik deed maar gewoon alsof er niks aan de hand was, en alsof ik helemaal niet bang was. Ik dacht ik ga ze niet het plezier gunnen dat ik bang ben hahaha. Dus dat was helemaal super!

Donderdag:

Op Donderdag ben ik van 10.00 uur tot 16.00 uur weer vrij. Hij gaat dan namelijk met opa en oma mee voor de dag. Op deze dag moet ik ook komen voor de familie. Ik was een beetje in de stress, want het eten is hier anders dan thuis. Alleen maar verse groentes en gezond eten. Maar gelukkig was mama mijn reddende engel zoals altijd en had mij recepten doorgestuurd. Ik was zo dankbaar! Uiteindelijk heb ik een pasta uit de oven gemaakt. Gelukkig waren ze er enthousiast over, dus dat was een hele opluchting.

Overdag ben ik met de ferry naar Sydney centrum gegaan. Het was echt heel erg mooi. De zon scheen dus dat zorgde ervoor dat het water glinsterde en dan de mooie omgeving, het was prachtig op het water! Het was wel heel erg heet, maar dat mocht de pret niet drukken. Ik ben eerst naar het opera house geweest en natuurlijk de Harbour Bridge. Daar even de toerist uitgehangen. Daarna ben ik naar de Rocks gelopen, het oudste stukje van Sydney met zijn geschiedenis. Heel mooi die huizen en straten. Ook daar even lekker wat gegeten op een terrasje bij een bakker. Dat was mentaal wel even een momentje. Want dat zou ik Nederland nooit zomaar doen. Maar hier is dat heel normaal, dus maar niet te lang over nagedacht en maar gewoon gedaan. Maar verder heb ik er geen probleem mee om alleen dingen te ondernemen. Ik geniet heel erg als ik op stap ben. Daarna nog even naar het Museum of Contemporary Art geweest. Dat is gratis toegang, dus ik dacht dan kan ik dat ook wel even meenemen. Kan ik daar ook weer over meepraten. Het was hele moderne kunst. Soms wist ik niet goed waar ik nou eigenlijk naar aan het kijken was, maar het had wel iets. Er hingen bijv. 4 doeken in verschillende vormen, mijn eerste gedachte was ik kon allang rijk geweest zijn als het simpel is. Maar goed er stonden ook wel hele mooie dingen. Ik heb een heerlijke dag gehad in Sydney! Om 17.15 uur kwam Ollie weer thuis van opa en oma. Die opa is echt heel erg aardig. Ollie heeft het dan ook de hele dag over zijn opa, ze zijn echt de beste maatjes. Toen de normale avondroutine weer gevolgd.

Vrijdag:

Vandaag was ik vrij vanaf 10.00 uur en dan gewoon de rest van de dag. Er was een au pair meeting waar ik naartoe ben geweest. Er waren echt veel meiden op komen dagen. Er waren ook best veel Nederlandse meisjes dus dat was wel heel gezellig. Het was heel leuk om de verhalen van iedereen te horen. Sommige waren er pas een paar weken en andere al maanden. Een meisje was er zelfs al twee jaar, bezig aan haar tweede volle jaar. Dat is wel echt heel lang, zou ik niet kunnen denk ik. Echt heel tof. Dus ik heb al wat gezellige contacten gemaakt. Ik was rond 17.00 uur weer thuis. Ik ben toen nog even naar Murray Rose Pool gelopen, ongeveer 10 minuten lopen. Het is er prachtig. Je gaat via een tuin naar een mooi strand met een mooie baai waar je ook kunt zwemmen, want er is een gedeelte afgezet voor het zwemmen. Dat moet ik dus zeker een keer gaan doen. Maar ik heb er nu lekker op een handdoek een deel van mijn blog geschreven en lekker even uitgewaaid. Ik werd soms wel helemaal gek van de insecten die ik nog nooit heb gezien, maar dat moet kunnen. Het was 41 graden vandaag, ik dacht dat ik smolt. Maar wel een leuke dag gehad.

Het is hier trouwens echt not done onder de bewoners hier om te verbranden, dus dat kreeg ik ook meteen te horen van mijn host mom. Ze was meteen heel bezorgd om me omdat mijn nek een beetje verbrand was en mijn gezicht een beetje rood was. Ik probeerde haar uit te leggen dat ik van mezelf ook al een rode huid heb, dus dat het wel meeviel, maar dat wilde ze niet geloven. Dus werd ik nadrukkelijk verteld om echt goed in te smeren en een hoed te gaan kopen voor mijn hoofdhuid. Dus daar moest ik wel om lachen. Je wordt soms wel nagekeken als je geen hoed op hebt, dus misschien moet ik er dan toch ook aan geloven, ondanks ik er niet van houdt. Verder verbaas ik mezelf elke dag met wat ik allemaal doe en wat er allemaal lukt. Ik loop nu al bijna overal naartoe in mijn eigen woonomgeving. Supermarkt, baai, speeltuin, de bank, ferry, bieb onder andere. Ik ga ook maar gewoon en zie maar gewoon waar het me brengt. Mijn motto hier is gewoon niet nadenken maar gewoon doen en dat bevalt goed zover. Ik kom telkens ook weer in een keer thuis. Google maps werkt ook goed haha. Ik wordt elke dag een beetje zekerder hier. Nu nog de trein ontdekken en dan kan ik overal naartoe!

Het weekend:

Op zaterdag ben ik met twee andere meiden naar Manly gegaan met de Ferry. Was weer prachtig. Ook Manly zelf was fantastisch. Op een gegeven moment zijn we naar een uitkijkpunt gegaan en daar had je prachtig uitzicht over de zee en de rotsen en de stranden. Het was echt heel mooi. Maar ik stond daar en naast mij stond een andere vrouw en die begint ineens te gillen. Dus voordat ik het weet zie ik een hagedis op haar been. Dus ze slaat die weg, en die komt op mij voet dus ook ik begon te gillen. En daar stonden we dan samen. We wisten niet hoe snel we weg moesten komen. Achteraf was het wel heel erg lachen, maar ik schrok zo erg, ook van die vrouw. Maar goed daarna zijn we door een bebost stuk naar een Cliff geklommen. Ook daar schrokken we weer van een hagedis die ineens weg schoot en een spin die vanuit een boom ineens naar beneden kwam, maar dat kregen we er gratis bij. Maar het uitzicht was het zeker waard. Adembenemend! Helaas moest ik alweer vroeg weg. Want ik moest om 18.00 uur thuis zijn om te werken. Dus dat vond ik wel heel erg jammer. En het was trouwens weer zo heet, niet normaal. Maar goed, die avond moest ik weer koken dus ik had maar bedacht om gewoon groente te wokken met gehakt erdoor. Dat zal altijd wel goed zijn. Ik was om 21.30 uur klaar. Dus ook weer een lang dagje. Toen nog even gezellig opa, oma en mama op de videochat gesproken. Dat was wel heel fijn om ze weer even te kunnen zien en spreken.

Op zondag ben ik met twee andere meiden naar de Dutch Shop geweest. Je moet er wel wat voor over hebben want het is bijna twee uur met de trein. Maar dat moet je gewoon een keer gezien hebben. Het was weer 40 graden, dus de laatste 10 minuten wandelen was bijna niet te doen. Net alsof we in de woestijn waren. Maar goed we hadden het gehaald. Het was een leuk winkeltje en de mensen spraken er ook Nederlands dus dat was ook heel tof. We hebben in het café een broodje kroket gegeten. Hoe grappig. Die was ook helemaal Nederlands aangekleed. Daarna kwamen we een man tegen die daar ook werkte en begon on helemaal te vertellen over de geschiedenis. Hoe de Nederlanders hier nou eigenlijk terecht zijn gekomen. Verder vertelde hij dat hij in 1963 zelf naar Australië is verhuisd. Dus het was wel even leuk om weer even Nederlands te spreken. We kwamen nog twee Nederlandse meiden in de bus tegen, maar die waren niet heel sociaal ingesteld naar ons toe. Ik heb er een zakje drop gekocht en sandwich spread. Een keer iets anders op mijn boterham. Daarna weer twee uur terug. Maar ik had gelukkig heel gezellig gezelschap, dus dat was niet zo erg. We hebben gezellig gekletst en onze verhalen met elkaar gedeeld. Hun wonen in Manly, dus ik was nog even met hun meegegaan om iets te gaan eten. Ongeveer 30 min. Met de ferry, maar anders had ik toch niks te doen. Ik was uiteindelijk om 20.15 uur weer thuis. Het was een heel gezellig weekend.

Ik heb een goede eerste week gehad en het ging veel beter dan ik ooit had durven dromen!

Hopelijk weer tot volgende week!

Reacties

Reacties

Sandra

Marian toch wat maak jij grote stappen !!!!!
Ik geniet zoooooooo erg van jou verhalen.
Hèerlijk om te lezen wat je daar allemaal meemaakt.
Veel plezier en succes verder weer.
Tot gauw dikke x

Jetjes

Hey Marian
Wat fijn te lezen dat t zo goed gaat.
Trots hoor op mn pleegkind.
Veel plezier en werk ze xxxx

Monique schuermans

Hoi marian,wat knap van je dat je dat allemaal doet,super om te lezen,nog heel veel plezier en werk pret!

Marian van dommelen

Fijn dat het goed is gegaan de eerste week, je beleefd wel erg veel en onderneemt ook veel en zo wordt je steeds meer thuis daar , knap van jou wat je nu allemaal al doet en lang leve de skype en face time !!! Zo heb je toch nog contact met thuis

Tante Ria

Fijn voor je dat het het goed klikt met Ollie. In het begin moest hij heel begrijpelijk, even aan je wennen, dat heb je goed aangepakt! Wat goed van je dat je er op uit trekt. Geniet van de omgeving!

Mama

Hou schat wat is het weer een genot om je blog te lezen en wat zijn we super trots op je .echt leuk om zo te lezen wat je allemaal doet . We spreken elkaar natuurlijk wel dagelijks maar deze blog lezen geeft toch weer extra informatie dikke kus. Ga zo door xxx

Robert

Mooi verhaal weer Marian. Fijn om te lezen dat t je goed gaat daar. Blijven we toch lekker op de hoogte.tot gauw maar weer. X

Adriaan

Geweldig dat je het zo goed maakt . leuk om zo je week te volgen en te merken dat je het goed naar je zin hebt ga zo door en maak nog maar leuke uitstapjes.

Tante Miranda

Super leuk om je verhalen te lezen!
Succes met de spinnen, kakkerlakken en hagedissen. ????
Misschien gauw weer tot apps!
Groetjes ????

Claudia van der bruggen

Leuk om je verhaal te lezen en fijn dat je het daar goed hebt xxx groetjes van claudia en p's ik ben benieuwd naar je anderen blog verhaal

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!